Archief 2015
Thema 2015
‘Luister nu naar de groten van morgen.’ Het is de kerngedachte achter het LentePodium Blokzijl dat aan zijn veertiende editie begint. Het is een podium waarop jonge solisten en ensembles de kans krijgen op te treden voor een breed, maar vooral jong publiek.
De stichting heeft als een van haar doelstellingen: het stimuleren van het concertbezoek van jonge mensen. Daarnaast geeft het LentePodium jonge, talentvolle musici de mogelijkheid podiumervaring op te doen en masterclasses te volgen bij gerenommeerde musici.
Het programma voor het seizoen 2015 omvat een educatief project, concerten, masterclasses en een poëziewedstrijd. De locaties waar wordt opgetreden zijn twee historische monumenten in de gemeente Steenwijkerland: de Grote Kerk in Blokzijl en het landgoed de Oldenhof bij Vollenhove. Niet alleen de schilderachtige ambiance van Blokzijl, maar ook de rijke flora van het park en de tuin van de Oldenhof gaan de sfeer van deze activiteiten mee bepalen.
Het thema van het seizoen 2015 is ‘Snaren, slagwerk en toetsen’. De snaren zijn te horen op 15 maart, het slagwerk op 12 april en de toetsen op 10 mei.
(zie Programma)
Miranda van Kralingen geeft opnieuw masterclasses op landgoed de Oldenhof
19 en 20 september organiseert de Stichting LentePodium Blokzijl voor de twaalfde keer openbare masterclasses op het sfeervolle landgoed de Oldenhof bij Vollenhove (zie programma).
zondag 15 maart 2015 *)
De musici van 2015
De MASTERCLASSES van MIRANDA VAN KRALINGEN (20 en 21 september 2015)
De deelnemers zijn de sopranen Hrafnhildur Árnadóttir (IJsland), Anna Emelianova (Rusland) en Sara Leemans, mezzosopraan Esther Kuiper en de alt Franske van der Wiel.
Pianiste Victoria Dmitrieva, werkzaam aan het Prins Claus Conservatorium, zal begeleiden. Pianiste Victoria Dmitrieva zal niet alleen begeleiden, maar ook samen met haar man, Aleg Tryfanenkau, Schuberts vierhandige Fantasie in f klein spelen op de historische vleugel.
Zangeres Miranda van Kralingen is niet alleen een uitmuntend liedvertolkster die wordt geroemd om haar bijzondere klankkleur; ze heeft ook – met haar grote acteertalent – een indrukwekkend aantal hoofdrollen gezongen in verschillende opera’s in binnen- en buitenland. Ze zong onder meer bij de Nederlandse Opera, de Komische Oper Berlin, het Théâtre Champs-Élysées in Parijs en de Opera van Stuttgart. In 1987 was ze een van de uitverkorenen die masterclasses mochten volgen bij de legendarische Elisabeth Schwarzkopf. Miranda van Kralingen is zelf een uitmuntend pedagoge en geeft workshops en masterclasses. De zangeres is sinds 2004 artistiek leider van Opera Zuid.
Pianiste Victoria Dmitrieva studeerde eerst aan het Staats College van Pskov (Rusland) en later aan het Staatsconservatorium van St. Petersburg, waar ze in 2000 haar studie voltooide. In 2004 behaalde ze haar bachelor degree aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en drie jaar later haar master. Haar docent was Paul Komen. Ze studeerde daarna fortepiano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort en kreeg in 2008 haar bachelor. Ze won prijzen tijdens diverse pianoconcoursen in Rusland en werd onder meer geprezen om haar interpretatie van Rachmaninoff. Sinds 2006 is ze verbonden aan het Prins Claus Conservatorium.
Tijdens de masterclass bespeelt Victoria een salonvleugel, een Mignon, die rond 1880 in Wenen is gebouwd door Franz Belehradek. Het instrument, dat de Oldenhof in bruikleen heeft gekregen, is onderdeel van de Sweelinck Collectie van het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam.
Franske van der Wiel zingt al vanaf haar vijfde en is vijftien jaar lid geweest van de Koorschool Midden Gelderland. Aanvankelijk als leerling, later als solist en docent. Vanaf 2012 studeert ze klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Elena Vink. Ze volgde masterclasses bij onder meer Margreet Honig, Thomas Oliemans, Anne Klare, Christoph Ritter en Ekaterina Vasheruk. Onder leiding van dirigenten als Albert Wissink, Raghna Wissink en Ghislain Bellefroid zong ze in verschillende oratoria en cantates van Bach. Ze treedt ook op met het vrouwen ensemble EVA, dat onder meer masterclasses volgde bij de King’s Singers.
Na het voltooien van een bachelor Nederlands recht en een master internationaal recht begon Sara Leemans in 2010 haar zangstudie aan het Rotterdams Conservatorium. Dat deed ze bij Roberta Alexander, Frans Huijts en Charlotte Riedijk. Momenteel studeert ze bij Kames MCGray in Den Haag. In het kader van het Gergiev Festival (2013) zong Sara in de Doelen enkele liederen van Moessorgsky. In diezelfde concertzaal zong ze enkele maanden later Fauré. Met het New Music Ensemble bracht ze in 2014 Notes from underground van Galenianos en een korte opera van Artac. Dit voorjaar was ze soliste in Fauré’s Requiem, uitgevoerd in de Philharmonie in Haarlem.
De belangrijkste docenten van de IJslandse sopraan Hrafnhildur Árnadóttir waren Valerie Guillorit en Margeet Honig. Masterclasses volgde ze bij onder meer Kiri te Kanawa, Emma Kirkby, Claron McFadden, Dennis O’Neill, Raúl Giménez en John Norris. Ze was winnares van de Young Soloists Competition in IJsland in 2011 en finalist van het Concours d’Excellence de l’U.P.M.C.F. in Parijs (2013). De zangeres is onlangs afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam en heeft inmiddels in diverse opera’s gezongen zoals Mozarts Così fan tutte en Le nozze di Figaro, Chabriers L’étoile, Händels Alcina en Schoecks Vom Fischer und seiner Frau.
Mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze lessen volgde bij Pierre Mak, Annett Andriesen, Sasja Hunnego, David Bollen en Hein Meens. Momenteel wordt ze gecoacht door Marion van den Akker. Sinds december 2009 was ze verbonden aan VocaalLAB (nu Silbersee), waar ze zich verder heeft gespecialiseerd in de hedendaagse muziek. In 2011 won Esther de publieksprijs bij de Nederlandse Vocalisten Presentatie, een jaar later de Klaas Dijkstra Award tijdens het Peter de Grote Festival in Groningen en in 2014 was ze finalist en laureaat van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch.
Anna Emelianova, geboren in Moskou, begon al vroeg met haar muzikale ontwikkeling. Ze volgde een speciale basis- en middelbare school voor muzikaal getalenteerde kinderen. Daarnaast maakte ze deel uit van de Kindergroep van het Stanislavsky Theater in Moskou. Van 2005 tot 2010 studeerde Anna aan de Russische Academie voor Muziek, het Gnessin Instituut, waar ze haar bachelor cum laude haalde. Ze was winnares van het Musical Performance and Pedagogics in Finland en het internationaal muziek festival Musica Classica in Rusland. Momenteel is ze masterstudent bij Axel Everaert aan het Conservatorium in Maastricht.
ANNE BRACKMAN (19) kreeg op haar derde de eerste fluitlessen, begon op haar zesde met pianolessen en studeert nu piano aan het Amsterdams Conservatorium bij Frank van de Laar. Ze won prijzen op het Benelux Fluitconcours (2004), de Rotterdamse Pianovierdaagse (2005), de Stichting Jong Muziektalent Nederland (2012) en het Prinses Christina Concours (2012). In 2010 was ze finaliste van de Eurovision Young Musicians competitie. Ze volgde masterclasses fluit bij onder meer Abbie de Quant, Paul-Lukas Graf en Aldo Baerten en piano bij Bernd Brackman, Jan Wijn en Rian de Waal.
SHIN SIHAN (20) kreeg zijn eerste vioollessen toen hij zes was en studeert nu aan het Haags Conservatorium bij Vera Beths. Prijzen won hij op de Iordens Viooldagen (2006 en 2008), het Internationale Wettbewerb für Violine in het Duitse Kloster Schöntal (2007), het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent (2006 en 2008) en het Vioolconcours Oskar Back (2013). Hij volgde masterclasses bij onder anderen Jaap van Zweden, David Takeno, Galina Turchaninova en Philippe Graffin.
MATTHIJS VAN DRIEL, JELMER TICHELAAR en RICHARD JANSEN zijn de drie slagwerkers van het educatieve project ‘Van Bach tot Van Buuren’.
Matthijs studeerde percussie aan de conservatoria van Amsterdam en Arnhem en kreeg compositielessen van Dolf de Kinkelder. Als freelance slagwerker speelt hij onder andere in het Radio Philharmonisch Orkest, het Nederlands Symfonie Orkest en Holland Sinfonia.
Jelmer Tichelaar studeerde aan de conservatoria van Groningen en Rotterdam en kreeg bij het afronden van zijn studie de beoordeling ‘briljant’. Hij musiceert in orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, het Noord Nederlands orkest en Holland Sinfonia.
Richard Jansen is vaste percussionist in het Nederlands Blazers Ensemble en Holland Sinfonia. Verder is hij hoofdvakdocent aan het Amsterdams Conservatorium en zowel zakelijk als artistiek leider van Muziekcentrum Zwartewaterland.
WELMOED POELSTRA (14) begon met pianolessen toen ze tien was. Ze krijgt nu les van Frans Douwe Slot aan de Ferwerda Academie in Drachten. In 2014 won ze een eerste prijs op het Prinses Christina Concours in Groningen.
Welmoed kreeg masterclasses van Klára Würtz, Marietta Petkova en Jan Wijn. De VPRO volgde haar als jong talent voor het programma ‘Titaantjes’. Welmoed zit in de derde klas VWO van het Dockinga College in Ferwert.
SOMAR SHARBAT (20) kreeg op zijn achtste zijn eerste pianolessen. Hij studeert sinds 2011 bij Nata Tsverelli aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, waar hij ook liedbegeleiding deed bij Eelko Moolenaar. Naast zijn hoofdinstrument piano bespeelt hij ook de pianoforte. Zijn leraar is Paul Komen. Tijdens het Prinses Christina Concours in Groningen in 2014 won Somar een tweede prijs.
15.30 uur: Concert op het landgoed de Oldenhof bij Vollenhove door pianiste Anne Brackman en violist Shin Sihan. De twee jonge, maar grote talenten voeren werken uit van Mozart, Dvo?ák, de Falla en Bartók.
De vleugel die wordt gespeeld is een Belahradek uit 1880 en is gebouwd in Wenen. Het waardevolle instrument is onderdeel van de Sweelinck collectie van het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam en is in bruikleen gegeven aan de Oldenhof.
LentePodium brengt twee jonge, grote musici
‘Hij wint de ene prijs na de andere en is een van de grootste viooltalenten van dit moment’, meldde het blad Luister over de Nederlandse violist Shin Sihan. Ook pianiste Anne Brackman is een groot talent en ook zij wint prestigieuze prijzen. Zondag 15 maart zijn deze twee jonge, talentvolle musici te horen op het sfeervolle landgoed de Oldenhof bij Vollenhove.
Shin Sihan (20) speelt vanaf zijn zesde viool en krijgt nu les van Vera Beths aan het Haags Conservatorium. Hij won prijzen op onder meer de Iordens Viooldagen, het Internationale Wettbewerb für Violine in het Duitse Kloster Schöntal, het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent en het Vioolconcours Oskar Back. Shin bespeelt een Joseph Hel uit 1894, die hem ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.
Anne Brackman (19) begon op haar zesde met pianolessen en studeert nu aan het Amsterdams Conservatorium bij Frank van de Laar. Ze speelt ook dwarsfluit en won op haar achtste het Benelux Fluitconcours. Twee jaar later won ze de Rotterdamse Pianovierdaagse. Nog meer prijzen kreeg ze op het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Prinses Christina Concours. In 2010 was ze finaliste van de Eurovision Young Musicians competitie.
Anne bespeelt een Belahradek vleugel uit 1880, onderdeel van de Sweelinck Collectie van het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam. Dit bijzondere instrument heeft de Oldenhof in bruikleen gekregen.
De musici beginnen met de schitterende, ietwat weemoedige vioolsonate KV 378 van Mozart die hij schreef na het overlijden van zijn moeder; verder spelen ze twee wervelende Slavische dansen van Dvo?ák in de bewerking van Fritz Kreisler, de virtuoze Danse espagnole van De Falla en de fascinerende eerste vioolsonate van Bartók.
zondag 12 april 2015
_____________________________________________________
15.30 uur: Muzikale reis in de Grote Kerk, getiteld ‘Van Bach tot Van Buuren’, waarin slaginstrumenten, zoals trommels, bekkens, marimba en vibrafoon de hoofdrol spelen. De instrumenten worden bespeeld door drie professionele slagwerkers, die ook veel vertellen over hun instrumenten. Het is een project, waarbij het publiek en vooral de kinderen worden betrokken.
Ook leerlingen van basisscholen van Steenwijkerland doen hieraan mee. Zij gaan, enkele weken vóór het evenement, onder leiding van beeldend kunstenaar Renske Leeuw een muziekmachine maken. Deze machine mogen zij die middag zelf bespelen.
_____________________________________________________
LentePodium brengt muzikale reis voor groot en klein
Het wordt een bijzonder evenement in de Grote Kerk van Blokzijl op zondag 12 april. Dan gaat het hele publiek mee op een muzikale reis door de tijd; ze reizen ‘Van Bach tot Van Buuren’, een trip die wordt georganiseerd door drie professionele slagwerkers: Richard Jansen, Matthijs van Driel en Jelmer Tichelaar.
De drie musici toveren die middag de Grote Kerk om tot een slagwerkparadijs, met Afrikaanse en westerse trommels, metalen instrumenten, handpercussie, marimba’s en een vibrafoon. Ze laten horen dat ook Bach en Händel kunnen worden uitgevoerd op slaginstrumenten en uiteraard muziek van DJ Armin van Buuren. Het wordt een boeiende muzikale voorstelling waarbij het hele publiek, maar vooral de kinderen worden betrokken. Speciale aandacht is er voor leerlingen van de basisscholen uit Blokzijl, die onder leiding van kunstenares Renske Leeuw muziekmachines hebben gemaakt, die zij die middag ook gaan bespelen.
Twee jonge pianotalenten bespelen historische vleugel op de Oldenhof 10 mei 2015
Ze had pas drie jaar les en ze won met glans het Prinses Christina Concours in Groningen, het afgelopen jaar. Het gaat om de dertienjarige Welmoed Poelstra, die een droomstart maakte. Zondag 10 mei musiceert ze op het landgoed de Oldenhof bij Vollenhove, samen met pianist Somar Sharbat, ook een prijswinnaar van het Prinses Christina Concours.
Welmoed veroverde vorig jaar het publiek van Blokzijl Klassiek, toen ze op zondag 30 maart speelde tijdens een concert met Lucas en Arthur Jussen. Haar optreden was een groot succes. Zowel de legendarische muziekpedagoog Jan Wijn als de grote pianiste Marietta Petkova gaven haar een masterclass en de VPRO volgde Welmoed als jong talent voor het programma ‘Titaantjes’.
Somar Sharbat mocht als een van de eersten de historische vleugel bespelen, die de Oldenhof in bruikleen heeft gekregen. Het is een instrument dat rond 1880 in Wenen is gebouwd door Franz Belehradek en onderdeel is van de Sweelinck Collectie. Somar, student aan het Gronings Conservatorium, is niet alleen een zeer getalenteerd en virtuoos pianist; hij bespeelt ook de fortepiano.
Het programma van Welmoed is wat Oost-Europees georiënteerd. Ze speelt naast een sprankelende Haydn, een wals van de Pool Chopin en composities van de Russen Tsjaikovsky, Scriabin en Lyapunov. Somar zal Schuberts fascinerende en dramatische sonate in a klein, D 784 uitvoeren en een weemoedige, hartstochtelijke en virtuoze Liszt.
Miranda van Kralingen geeft opnieuw masterclasses op landgoed de Oldenhof
In het weekend van 19 en 20 september organiseert de Stichting LentePodium Blokzijl voor de twaalfde keer openbare masterclasses op het sfeervolle landgoed de Oldenhof bij Vollenhove. Voor dit jaar hebben we opnieuw de internationaal bekende zangeres Miranda van Kralingen uitgenodigd. Zij geeft graag masterclasses op de Oldenhof en zal die – zoals altijd – op haar eigen fascinerende manier leiden. Pianiste Victoria Dmitrieva, werkzaam aan het Prins Claus Conservatorium, zal begeleiden.
De deelnemers zijn de sopranen Hrafnhildur Árnadóttir (IJsland), Anna Emelianova (Rusland) en Sara Leemans, mezzosopraan Esther Kuiper en de alt Franske van der Wiel (meer informatie over de mdeelnemers vindt u op de site onder De musici ).
De masterclasses worden op zondag 20 september afgesloten met een concert, waarop de zangtalenten kunnen laten horen wat ze van Miranda van Kralingen hebben geleerd.
Pianiste Victoria Dmitrieva zal niet alleen begeleiden, maar ook samen met haar man, Aleg Tryfanenkau, Schuberts vierhandige Fantasie in f klein spelen op de historische vleugel. Het waardevolle instrument – het is een Belehradek, gebouwd in Wenen rond 1880 – heeft de Oldenhof in bruikleen gekregen. Het is onderdeel van de Sweelinck Collectie van het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam.
Het programma van de masterclasses is als volgt:
Zaterdagochtend van 9.30 tot 12.20 uur, met een pauze om 11.10 uur.
Zaterdagmiddag van 13.30 tot 16.20 uur, met een pauze om 15.10 uur.
Zondagochtend van 9.30 tot 13.10 uur, met een pauze om 11.10 uur.
Zondagmiddag het concert dat 15.30 begint.
Na afloop van de masterclasses op zaterdag- en zondagochtend bestaat de mogelijkheid op de Oldenhof te lunchen. De prijs voor een lunch is € 7,50.
De entree voor iedere masterclassbijeenkomst is € 8,00; die voor het concert bedraagt € 12,50. Een passe-partout voor het hele weekend (masterclasses en concert) kost € 30,00.
Aangezien het aantal plaatsen niet zo groot is, is het noodzakelijk de kaarten voor de masterclasses en het concert te reserveren.
Dat kunt u doen bij Tine Nouwen, 0527-291784, pt.nouwen@planet.nl, bij Eva Schepers, 0527-202988, huubschepers@hetnet.nl en via de website: www.lentepodiumblokzijl.nl
Het adres van de Oldenhof is Oppen Swolle 7, 8325 PE Vollenhove (zie locaties).
15.30 uur: Concert op het landgoed De Oldenhof bij Vollenhove door twee jonge pianotalenten: Welmoed Poelstra en Somar Sharbat.
Zij voeren werken uit van onder meer Haydn, Schubert, Chopin, Tsjaikovsky, Rachmaninov en Albéniz.
Ook tijdens dit concert wordt de historische vleugel uit 1880 bespeeld.
Het concert wordt gecombineerd met poëzie. Er wordt in maart voor leerlingen van regionale basisscholen de jaarlijkse LentePodiumpoëziewedstrijd uitgeschreven, met als onderwerp ‘Wat vind je het mooiste: slagwerk, snaren of toetsen?’. De winnende leerlingen mogen die zondagmiddag hun gedicht voorlezen.
zaterdag 19 en zondag 20 september 2015
_____________________________________________________
Masterclasses op het landgoed de Oldenhof met zangeres Miranda van Kralingen. De masterclasses beginnen op zaterdag- en zondagochtend om 9.30 uur en zaterdagmiddag om 14.00 uur. Ze worden afgesloten met een concert op zondagmiddag.
20 september 2014 *)
_____________________________________________________
15.30 uur: Concert op het landgoed de Oldenhof door de masterclassleerlingen van Miranda van Kralingen.
Zie voor meer informatie de sub-programma's
De musici in 2015
De MASTERCLASSES van MIRANDA VAN KRALINGEN (20 en 21 september 2015)
De deelnemers zijn de sopranen Hrafnhildur Árnadóttir (IJsland), Anna Emelianova (Rusland) en Sara Leemans, mezzosopraan Esther Kuiper en de alt Franske van der Wiel.
Pianiste Victoria Dmitrieva, werkzaam aan het Prins Claus Conservatorium, zal begeleiden. Pianiste Victoria Dmitrieva zal niet alleen begeleiden, maar ook samen met haar man, Aleg Tryfanenkau, Schuberts vierhandige Fantasie in f klein spelen op de historische vleugel.
Zangeres Miranda van Kralingen is niet alleen een uitmuntend liedvertolkster die wordt geroemd om haar bijzondere klankkleur; ze heeft ook – met haar grote acteertalent – een indrukwekkend aantal hoofdrollen gezongen in verschillende opera’s in binnen- en buitenland. Ze zong onder meer bij de Nederlandse Opera, de Komische Oper Berlin, het Théâtre Champs-Élysées in Parijs en de Opera van Stuttgart. In 1987 was ze een van de uitverkorenen die masterclasses mochten volgen bij de legendarische Elisabeth Schwarzkopf. Miranda van Kralingen is zelf een uitmuntend pedagoge en geeft workshops en masterclasses. De zangeres is sinds 2004 artistiek leider van Opera Zuid.
Pianiste Victoria Dmitrieva studeerde eerst aan het Staats College van Pskov (Rusland) en later aan het Staatsconservatorium van St. Petersburg, waar ze in 2000 haar studie voltooide. In 2004 behaalde ze haar bachelor degree aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en drie jaar later haar master. Haar docent was Paul Komen. Ze studeerde daarna fortepiano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort en kreeg in 2008 haar bachelor. Ze won prijzen tijdens diverse pianoconcoursen in Rusland en werd onder meer geprezen om haar interpretatie van Rachmaninoff. Sinds 2006 is ze verbonden aan het Prins Claus Conservatorium.
Tijdens de masterclass bespeelt Victoria een salonvleugel, een Mignon, die rond 1880 in Wenen is gebouwd door Franz Belehradek. Het instrument, dat de Oldenhof in bruikleen heeft gekregen, is onderdeel van de Sweelinck Collectie van het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam.
Franske van der Wiel zingt al vanaf haar vijfde en is vijftien jaar lid geweest van de Koorschool Midden Gelderland. Aanvankelijk als leerling, later als solist en docent. Vanaf 2012 studeert ze klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Elena Vink. Ze volgde masterclasses bij onder meer Margreet Honig, Thomas Oliemans, Anne Klare, Christoph Ritter en Ekaterina Vasheruk. Onder leiding van dirigenten als Albert Wissink, Raghna Wissink en Ghislain Bellefroid zong ze in verschillende oratoria en cantates van Bach. Ze treedt ook op met het vrouwen ensemble EVA, dat onder meer masterclasses volgde bij de King’s Singers.
Na het voltooien van een bachelor Nederlands recht en een master internationaal recht begon Sara Leemans in 2010 haar zangstudie aan het Rotterdams Conservatorium. Dat deed ze bij Roberta Alexander, Frans Huijts en Charlotte Riedijk. Momenteel studeert ze bij Kames MCGray in Den Haag. In het kader van het Gergiev Festival (2013) zong Sara in de Doelen enkele liederen van Moessorgsky. In diezelfde concertzaal zong ze enkele maanden later Fauré. Met het New Music Ensemble bracht ze in 2014 Notes from underground van Galenianos en een korte opera van Artac. Dit voorjaar was ze soliste in Fauré’s Requiem, uitgevoerd in de Philharmonie in Haarlem.
De belangrijkste docenten van de IJslandse sopraan Hrafnhildur Árnadóttir waren Valerie Guillorit en Margeet Honig. Masterclasses volgde ze bij onder meer Kiri te Kanawa, Emma Kirkby, Claron McFadden, Dennis O’Neill, Raúl Giménez en John Norris. Ze was winnares van de Young Soloists Competition in IJsland in 2011 en finalist van het Concours d’Excellence de l’U.P.M.C.F. in Parijs (2013). De zangeres is onlangs afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam en heeft inmiddels in diverse opera’s gezongen zoals Mozarts Così fan tutte en Le nozze di Figaro, Chabriers L’étoile, Händels Alcina en Schoecks Vom Fischer und seiner Frau.
Mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze lessen volgde bij Pierre Mak, Annett Andriesen, Sasja Hunnego, David Bollen en Hein Meens. Momenteel wordt ze gecoacht door Marion van den Akker. Sinds december 2009 was ze verbonden aan VocaalLAB (nu Silbersee), waar ze zich verder heeft gespecialiseerd in de hedendaagse muziek. In 2011 won Esther de publieksprijs bij de Nederlandse Vocalisten Presentatie, een jaar later de Klaas Dijkstra Award tijdens het Peter de Grote Festival in Groningen en in 2014 was ze finalist en laureaat van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch.
Anna Emelianova, geboren in Moskou, begon al vroeg met haar muzikale ontwikkeling. Ze volgde een speciale basis- en middelbare school voor muzikaal getalenteerde kinderen. Daarnaast maakte ze deel uit van de Kindergroep van het Stanislavsky Theater in Moskou. Van 2005 tot 2010 studeerde Anna aan de Russische Academie voor Muziek, het Gnessin Instituut, waar ze haar bachelor cum laude haalde. Ze was winnares van het Musical Performance and Pedagogics in Finland en het internationaal muziek festival Musica Classica in Rusland. Momenteel is ze masterstudent bij Axel Everaert aan het Conservatorium in Maastricht.
ANNE BRACKMAN (19) kreeg op haar derde de eerste fluitlessen, begon op haar zesde met pianolessen en studeert nu piano aan het Amsterdams Conservatorium bij Frank van de Laar. Ze won prijzen op het Benelux Fluitconcours (2004), de Rotterdamse Pianovierdaagse (2005), de Stichting Jong Muziektalent Nederland (2012) en het Prinses Christina Concours (2012). In 2010 was ze finaliste van de Eurovision Young Musicians competitie. Ze volgde masterclasses fluit bij onder meer Abbie de Quant, Paul-Lukas Graf en Aldo Baerten en piano bij Bernd Brackman, Jan Wijn en Rian de Waal.
SHIN SIHAN (20) kreeg zijn eerste vioollessen toen hij zes was en studeert nu aan het Haags Conservatorium bij Vera Beths. Prijzen won hij op de Iordens Viooldagen (2006 en 2008), het Internationale Wettbewerb für Violine in het Duitse Kloster Schöntal (2007), het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent (2006 en 2008) en het Vioolconcours Oskar Back (2013). Hij volgde masterclasses bij onder anderen Jaap van Zweden, David Takeno, Galina Turchaninova en Philippe Graffin.
MATTHIJS VAN DRIEL, JELMER TICHELAAR en RICHARD JANSEN zijn de drie slagwerkers van het educatieve project ‘Van Bach tot Van Buuren’.
Matthijs studeerde percussie aan de conservatoria van Amsterdam en Arnhem en kreeg compositielessen van Dolf de Kinkelder. Als freelance slagwerker speelt hij onder andere in het Radio Philharmonisch Orkest, het Nederlands Symfonie Orkest en Holland Sinfonia.
Jelmer Tichelaar studeerde aan de conservatoria van Groningen en Rotterdam en kreeg bij het afronden van zijn studie de beoordeling ‘briljant’. Hij musiceert in orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, het Noord Nederlands orkest en Holland Sinfonia.
Richard Jansen is vaste percussionist in het Nederlands Blazers Ensemble en Holland Sinfonia. Verder is hij hoofdvakdocent aan het Amsterdams Conservatorium en zowel zakelijk als artistiek leider van Muziekcentrum Zwartewaterland.
WELMOED POELSTRA (14) begon met pianolessen toen ze tien was. Ze krijgt nu les van Frans Douwe Slot aan de Ferwerda Academie in Drachten. In 2014 won ze een eerste prijs op het Prinses Christina Concours in Groningen.
Welmoed kreeg masterclasses van Klára Würtz, Marietta Petkova en Jan Wijn. De VPRO volgde haar als jong talent voor het programma ‘Titaantjes’. Welmoed zit in de derde klas VWO van het Dockinga College in Ferwert.
SOMAR SHARBAT (20) kreeg op zijn achtste zijn eerste pianolessen. Hij studeert sinds 2011 bij Nata Tsverelli aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, waar hij ook liedbegeleiding deed bij Eelko Moolenaar. Naast zijn hoofdinstrument piano bespeelt hij ook de pianoforte. Zijn leraar is Paul Komen. Tijdens het Prinses Christina Concours in Groningen in 2014 won Somar een tweede prijs.